Förskolans organisation, innehåll och genomförande som grund utgår vi under läsåret 2025/2026 är följande prioriterade mål:
Vi vill ge varje barn förutsättningar att utveckla:
- Förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans.
- Ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften.

Vi arbetar med Bornholmsmodellen vilket innebär att på förskolan pågår ett intensivt arbete med barnens språkutveckling. Genom sång och lek lockar vi barnen att undersöka språket. Forskning visar att det systematiska arbetet med språklekar underlättar barnens framtida läsinlärning och förebygger lässvårigheter.
Boken innehåller språksamlingar med konkreta övningar i en tydlig struktur och gång. Samlingarna finns för två åldrar, cirka 2,5–4 år och 4–6 år.
Varje samling fokuserar på en språklek, en ramsa och en aktivitet som utgår från en högläsningsbok. Våra yngsta barn har också språksamlingar. Genom att vi har små barngrupper som vi även delar upp i åldershomogena grupper blir alla barn sedda och lyssnade på. Detta bidrar till att vi bygger trygga barn som vågar utmana sig.
Kompetensutveckling
Vårt fokusområde för pedagogerna är att vi utgår från boken Språkrika utemiljöer av Bäversten och Larsson Samoladas (2024). Vi diskuterar tillsammans det vi läst och delar med av kunskaper och erfarenheter. Vi vill skapa rum i rummen i vår utemiljö och även flytta ut verksamheten mer på vår fantastiska gård.